Nyaralás lakókocsival

lakókocsi isabella pankaandpietro nyaralás

Sok kutató foglalkozik azzal a témával, hogy hogyan lehet hatékonyan levezetni a stresszt. Az ember életében nagyon fontos a természet közelsége. Azt ajánlják, hogy időnként két-három napot legyen az ember a természetben. Ilyenkor ne egy zárt épület falai között töltsük el az időnk nagy részét étkezéssel, alvással, wellness programokkal, bárban ücsörgéssel, múzeum látogatással és játszóházzal. Erre sokkal alkalmasabb pl. a túrázás, bográcsozás, sátrazás, lakókocsizás.

Tízen-, huszonéves korunkban mindketten sokat sátraztunk. Nomád tábor, vándortábor, biciklizés, kenuzás, hegymászás... Tíz évvel ezelőtt a nászutunkra is úgy indultunk, hogy vettünk egy sátrat, bepakoltunk mindent a kis golfunkba, és irány a nagyvilág. Aludtunk kempingben, kijelölt tengerparti sátorozós helyen, de volt, hogy csak egy útszélen. Találkoztunk holland lakóautós nyugdíjas társasággal is, és megmondom őszintén a lakókocsizás túlzottan és fölöslegesen kényelmesnek, nyugdíjasoknak valónak tűnt.

Teltek az évek, születtek a gyerekek. Sátrazni nem nagyon mentünk pici babával, elkezdtük nézegetni a lakókocsikat, a következő nyáron pedig már lakókocsival indultunk nyaralni. Ez már az ötödik ilyen nyarunk, és azóta saccperkábé 300 éjszakát töltöttünk a lakókocsiban! Nagyon szeretjük, és kisgyerekekkel nekünk a legjobb választásnak tűnik.

Amit szeretünk benne:

- Ár:

Egy jó minőségű, használt lakókocsit akár 2 millió Ft körül is meg lehet venni, de azért arra még jócskán lehet költeni, hogy megfeleljen az igényeknek (bojler, hűtő, huzatok, szivacsok, tömítések cseréje...).

De egy vadi új, Magyarországon készült, 5 személyes lakókocsi ára is megfizethető: 4-5 millió Ft
Mivel egy lakókocsi sokkal lassabban használódik el, mint egy autó, 20-30-40 évig is meg lehet tartani. Az UV és az eső ellen védeni kell, de ha tető vagy védőponyva alatt tartják használaton kívüli időszakban, sokáig ép marad, nem ázik be.

Kemping lakókocsival: 2 felnőtt + 3 gyerek = kb. 10.000 Ft / család / éj
Klubtagságival, illetve szezonbérlettel ez az ár tovább csökkenthető. Ha az embernek van egy kedvenc helye, ahová kötődik, és minden évben hosszabb időt szeret ott eltölteni, akkor lehetőség van kempingben saját területet bérelni, akár csak nyári szezonra vagy egész évre is (pl. egész évben üzemelő termálkemping).

- Pakolás:

Nem kell beférni a cuccnak egy autó csomagtartójába, tulajdonképpen bőven van pakoló hely. Nem kell latolgatnom, hogy berakjam-e a gyerekeknek a másik polár pulcsit is, szükség lehet-e váltás pizsamára, pót hálózsákra, még egy farmerre, minden alvóállatka befér-e, hány mesekönyvet és kisautót viszünk... Amit bepakolunk, már rögtön arra a helyre kerül, ahonnan használni fogjuk, legközelebb otthon kell majd kipakolni. Mindenkinek van egy ruhás szekrénye, megvan a helye a meleg ruhának, a szennyesnek, a cipőknek, a kenyérnek, a nasinak, a lázmérőnek, a lego-nak... és mindig minden kéznél van. Nem egy táska mélyén, hanem egy fiókban vagy szekrényben. Az évek során kialakult, hogy mit hol tartunk, így pakolásnál is tudom, hogy mi nincs még berakva. Vannak olyan cuccok, amiket ki sem veszünk a lakókocsiból (evőeszközök, étkészlet, wcpapír, zsepi, kukazacskók, bili, fellépő a fürdőbe a gyerekeknek, fűszerek, kakaópor és kávé műanyag dobozokban, papírtörlő, folpack, lepedők, konyharuhák, kéztörlők, hajszárító, szappan...).

- Otthon vagyunk:

Mindenki a saját kispárnáján alszik, a saját paplanjával takarózik vagy hálózsákjába bújik. Kényelmesek az ágyak, a gyerekeknek nem kell megszokni új környezetet, ez a (guruló) nyaralónk.

Itt alszunk. A gyerekek háromemeletes ágyban! :) A franciaágy fölött három nagy szekrény van a ruháinknak. Egy átalakításnak köszönhetően az ágy 7 személyes étkezővé alakítható. Egyelőre csak akkor használtuk, ha vendégeink voltak, de ha nagyobbak lesznek a gyerekek, itt fogunk kényelmesebben elférni.

Annyira fűtünk, amennyire mi szeretjük. A kedvenc kajáinkat ehetjük reggel és vacsorára, ebédre vihetünk otthon készült, akár lefagyasztott ételeket, pörköltet, rántott husit (ha van fagyasztós hűtőszekrény), hogy csak egy köretet kelljen hozzá készíteni, vagy szépkártyával étteremben is szoktunk ebédelni.

A konyha, és az étkező. A konyhában a fekete üveglap alatt bújik meg a gáztűzhely, a mosogató mögött láthatjátok az extra nagy hűtőt. Az ajtaja tükörként is funkcionál.
Az étkezőt franciaággyá is lehet alakítani, ha vendégeink vannak. Ha hosszabb nyaralásnál a lakókocsi elősátrát is felállítjuk, a sátorban szoktunk enni, ilyenkor ez a dolgozó. Fölötte is olyan szekrények vannak, mint a konyhában, itt tartjuk a gyerekek ruháit.

- Szabadság az időpontválasztásban:

Mivel nem kell előre szálláshelyet foglalni, akkor megyünk, amikor jó idő van. Ha esik, majd megyünk máskor. Többször volt már, hogy egy tavaszi hétvége melegnek ígérkezett, és hirtelen ötlettől vezérelve nekiindultunk.

- Szabadság a helyválasztásban:

Nyáron kemping vagy a gyümölcsös kertünk. Sok jó helyen nincs kemping, de ha autonóm üzemmódra képes a lakókocsi, egy-két éjszakát szinte bárhol el lehet tölteni, pl. vár alatti parkoló az erdőben, forrás melletti parkoló egy hegyen, termálfürdő parkolója, tó mellett horgászok és játszótér között, Balaton parti parkoló tavasszal, de aludtunk már sportpálya mellett és egyszer benzinkút parkolójában is, amikor Ausztriába mentünk, és a határig jutottunk aznap.

Az autonóm üzemmód azt jelenti, hogy a főzés és a fűtés gázpalackról megy, a hűtő és a bojler pedig gázzal és árammal is tud működni. A ledes világítás működhet 220 V-ról vagy a lakókocsi akkumulátoráról. A telefont és a laptopot 12 V-os aljzatról tudjuk tölteni, amit szintén az akksi táplál. Így akár több napig is el tudunk lenni áram nélkül egy gázpalackkal, vizet pedig nyomóskútról is lehet szerezni. A lakókocsiban zárt rendszerű bio wc van, amit akár 4-5 napon keresztül is használni lehet ürítés nélkül. (A kb. 20 literes tartályába egy gázosodást lassító, lebontó tablettát kell dobni, így elég lesz otthon kiönteni.) A zuhanyból és a mosdókból lefolyó víz egy másik tartályba érkezik, amit egy fa tövébe vagy egy szennyvízaknába nyugodtan kiönthetünk. Ilyen esetben illik bio mosogatószert és szappant használni.

Fürdőszoba. Icipici, mégis minden elfér benne: zuhanyzó, wc, mosdó, és pakoló hely is van bőven.

Az említett erdőszéli gyümölcsös kertünkben a sok fa miatt keveset kell nyírni a füvet, így nem sok karbantartást igényel tavasztól nyárig. Bármennyit ingyen ott lehet lenni. Csak víz, áram, és térerő legyen! :) Az ilyen külterületi telkek ára pár százezer Ft-tól indul. Lehet kirándulni a környékbeli hegyeken, több termál strand is elérhető távolságra van. Egy nagyobb város közelében van ez a hely, a vásárlás, kulturális programok is 10 percre vannak tőlünk. Így elég változatos lehet a nyaralás. A gyerekek szempontjából ez a verzió nekünk azért tetszik, mert itt nem zavarjuk a szomszédokat, nem kell félni, hogy elkeverednek a gyerekek, eljátszanak a kertben a homokozójukban, pancsolnak a medencéjükben, dömpereznek, fára másznak, mókust lesnek, barkácsolnak... Nálunk több alma-, körte-, szilva-, diófa is van a telken. Tavaly olyan sok gyümölcs érett, hogy komoly mennyiségű lekvárt is be tudtunk főzni amellett, hogy nem kellett gyümölcsöt vennünk. Idén pedig vadszeder lekvárt készítettünk a kert egyik sarkában meghagyott bokrokról.

Ha nem túl aprócska a telek, akár több baráti család is tud rajta együtt lakókocsizni, sátrazni.

Akinek nincs kertes háza, téli időszakban a telkén meg tudja oldani a lakókocsi tárolását is.

barkácsolás

Ezt a padot tavaly alkották a gyerekek nagypapai segítséggel. Az elősátor elengedhetetlen része a gyerekek legós sarka. Az Isabella szekrénye egy mozdulattal lapra csukható.